Studenten Avans brengen heden en verleden bij elkaar

Onlangs vond een eindpresentatie plaats van technische en creatieve studenten van Avans Hogeschool in het Innovatie Kwartier, het voormalige terrein van Grasso-Grenco. De studenten demonstreerden in opdracht van Erfgoed 's-Hertogenbosch hun ideeën om de geschiedenis tot leven te brengen met augmented reality.


Studenten werken aan hun opdracht op het voormalige terrein van Grasso-Grenco

Studenten van de minor ‘Emerging Technologies Playground’ maakten in 20 weken een augmented reality versie van de middeleeuwse waterpoort bij het Herman Moerkerkpark en van de 16e-eeuwse middentoren van de Sint-Jan. Met augmented reality (AR) is het mogelijk om digitale objecten met een smartphone in de echte wereld te plaatsen.  Heden en verleden komen zo bij elkaar.

Experimenteren met historische 3D-reconstructies

De studenten begonnen het project een half jaar geleden met een rondleiding door het archiefdepot van Erfgoed ’s-Hertogenbosch. Daar kwamen zij letterlijk in aanraking met de benodigde historische bronnen. Ook leverde Erfgoed ’s-Hertogenbosch de historische 3D-reconstructies die de studenten konden gebruiken voor hun experiment.


Een 3D-reconstructie van de middeleeuwse Waterpoort


Student Luke van Dijk geeft een demonstratie aan wethouder Marianne van der Sloot bij het Herman Moerkerkpark
 

Een mooie uitdaging volgens student Luke van Dijk: ‘’Ik vond deze opdracht heel leuk. Ik ben geïnteresseerd in geschiedenis en vond het een uitdaging om 3D-reconstructies van verdwenen gebouwen weer terug te brengen via augmented reality.’’ Eind november gaf Luke een demonstratie bij het Herman Moerkerkplein voor wethouder Marianne van der Sloot. Daar is het nu mogelijk om de middeleeuwse waterpoort weer virtueel te bekijken. Zelf ook even testen met de waterpoort in AR? Bekijk het 3D-model op de website van Erfgoed 's-Hertogenbosch op de Kaart.


De studenten krijgen een rondleiding in het archiefdepot van Erfgoed 's-Hertogenbosch

Den Bosch Time Machine

Deze opdracht was onderdeel van de Den Bosch Time Machine. Met dit project brengen we 800 jaar aan lokale geschiedenis tot leven. Het doel is alle digitale data over de geschiedenis van de stad, haar inwoners en bezoekers met elkaar te verbinden en te koppelen aan historische kaarten en 3D-modellen. Op die manier dient de Den Bosch Time Machine als inspiratiebron voor het heden.


Een overzicht van projecten in de minor Emerging Techologies Playground 

In de minor van Avans werken studenten aan opdrachten voor onder meer de Gemeente ’s-Hertogenbosch en het bedrijfsleven. Hier krijgen zij ruimte om dingen uit te proberen en te kijken wat wel en niet werkt. De projecten laten zien hoe je data en nieuwe technieken kunt inzetten bij maatschappelijke thema’s.