bouwwerken

Knuppeltjesbrug

De eerste Willembrug over de Dommel bij het Wilhelminaplein was een rustieke oeververbinding, waarvan de leuning uit boomstammetjes en takken bestond. Al snel gaven Bosschenaren het daarom de naam 'Knuppeltjesbrug'. De brug werd eind 19e eeuw gebouwd.


Gezicht op de Knuppeltjesbrug (Willemsbrug) met daarachter de molen van Van Esch. Links gedeelte van de rijtuigfabriek C.A. Teulings. Rond 1900. (Bekijk op Beeldbank Erfgoed 's-Hertogenbosch)

Bijna veertig jaar heeft deze Knuppeltjesbrug als oeververbinding dienst gedaan. Wegens het toenemende autoverkeer, werd de Traverse door Het Zand aangelegd. Door deze Noord-Zuid verbinding kon het verkeer de binnenstad mijden.

Bij de aanleg van deze traverse werd aan het einde van de jaren dertig ook een nieuwe, betonnen brug over de Dommel gebouwd. De Knuppeltjesbrug verdween na bijna veertig jaar trouwe dienst uit het Bossche stadsbeeld.


De Knuppeltjesbrug vanaf de zijde van het Willemsplein rond 1900. Aan de overkantĀ de stellingmolen van Van Esch. (Bekijk op Beeldbank Erfgoed 's-Hertogenbosch)


Wilhelminapark met molen en KnuppeltjesbrugĀ over de Dommel rond 1900. (Bekijk op Beeldbank Erfgoed 's-Hertogenbosch)


De Knuppeltjesburg vanaf het Willemsplein in 1936. Links de romp van de molen op de Molenberg. (Bekijk op Beeldbank Erfgoed 's-Hertogenbosch)


Datering onbekend. (Bekijk op Beeldbank Erfgoed 's-Hertogenbosch)

Meer over

bouwwerken bruggen

Ook interessant

Waarom heeft de Zuid-Willemsvaart een Sluis 0?

bouwwerken
Sluis 0 vanaf de Anthoniebrug februari 1996
Waarom heeft de Zuid-Willemsvaart een Sluis 0?

De Zuid-Willemsvaart heeft in 's-Hertogenbosch een Sluis 0. Dat nummer kom je verder nergens tegen: hoe komt het dat er hier wel zo'n sluis ligt?