bouwwerken

Station 's-Hertogenbosch

Na drie jaar bouwen werd op 18 juli 1896 een nieuw station geopend in 's-Hertogenbosch. De architect van dit gebouw was Eduard Cuypers, de neef van Pierre Cuypers die Amsterdam Centraal ontwierp. Het nieuwe station werd direct na de bouw gezien als een aanwinst voor de Nederlandse bouwkunst en voor de stad 's-Hertogenbosch. De toenmalige burgemeester noemde het de 'poort naar de wereld'. Het station is in de loop der jaren meerdere keren van uiterlijk veranderd. Tegenwoordig is het station een knooppunt naar vier richtingen.

Station vanuit de luchtStation 's-Hertogenbosch van boven

Het eerste station

Het eerste station in 's-Hertogenbosch werd geopend op 1 november 1868 aan de spoorlijn Utrecht - Boxtel. Op die dag komt voor de eerste keer een trein binnen uit Boxtel. Dit eerste station lag in de wijk 't Zand. De ingang was ter hoogte van de huidige Boschveldweg en Kempenlandstraat. In die tijd had 's-Hertogenbosch nog de vestingstatus en mochten er buiten de vestingwerken geen blijvende, stenen gebouwen staan. Om die reden was het station helemaal van hout gemaakt, zodat het snel kon worden afgebroken in tijden van gevaar. In 1896 kreeg dit houten station de functie van tramstation. Het stationsgebouw is uiteindelijk rond 1915 afgebroken.

Eerste station
Het eerste treinstation van 's-Hertogenbosch. Bekijk in Beeldbank Erfgoed 's-Hertogenbosch.

Het tweede station

In 1896 werd het houten gebouw vervangen door een monumentaal bakstenen station naar een ontwerp van Eduard Cuypers. Dit station is een paar honderd meter zuidelijker gebouwd, en de sporen werden wat westelijker gelegd. Het station werd verplaatst om vanuit de stad en de wijk een mooier aanzicht te krijgen.

BouwBouw van de perronoverkappingen rond 1895

Stationsweg
De stationsweg in 1937

Reizigers konden dan vanuit de stad rechtuit het station inlopen. Het gebouw was 140 meter lang en was gebouwd in de neorenaissance stijl. Boven in het station waren woningen voor machinisten, restauratiehouders en de stationschef.

Het tweede stationHet tweede station van 's-Hertogenbosch

Het station raakte tijdens de bevrijding in oktober 1944 zwaar beschadigd. Het bleef nog jaren in gebruik tot de beslissing viel over wederopbouw of sloop.

Beschadigd stationHet zwaarbeschadigde station in 1944

Carnaval voor stationDe intocht van de prins bij het station, carnaval 1946

Het derde station

Het station werd na de Tweede Wereldoorlog niet meer opgebouwd, maar in 1951 vervangen door een bescheidener, modern gebouw. De oorspronkelijke perronoverkapping bleef behouden.

Derde station
Het derde station van 's-Hertogenbosch

Het vierde station

In 1998 werd het gebouw vervangen door het vierde station dat is omringd met kantoren. Dit station groeit inmiddels uit zijn jasje met meer dan 40.000 reizigers die 's-Hertogenbosch als startpunt of eindbestemming hebben. De gemeente onderzoekt met ProRail de mogelijkheden om het station uit te breiden.

Station 's-HertogenboschHet huidige station van 's-Hertogenbosch

Meer over

Spoorzone vervoer

Ook interessant

Machinefabriek Grasso

bouwwerken
Machinefabriek Grasso

Machinefabriek Grasso is in 1912 gebouwd naar een ontwerp van de architect F.C. de Beer.

Geschiedenis van de Bossche paardentram

gebeurtenissen
Geschiedenis van de Bossche paardentram

Bij de aanleg van tramwegen in Noord-Brabant liep ’s-Hertogenbosch voorop. In november 1881 werd een netwerk met paardentrams in de stad geopend.