Ontmoet de gezichten van de Bossche Spoorzone! Industrieel erfgoed is meer dan oude fabrieken - véel meer. Mensen van toen en nu geven een persoonlijk kijkje in hun werkzame leven. Het zijn verhalen over de passie, frustratie en uitdaging van hun vak, die onlosmakelijk verbonden zijn met de Spoorzone. In de expositie 'Wij zijn de Bossche Spoorzone' brengen we de verhalen van tien personen uit vijf monumentale gebouwen bij elkaar.
Machinefabriek Grasso
Machinefabriek Grasso
Interpharm
Interpharm
Koudijs/De Heus
Koudijs/De Heus
Station 's-Hertogenbosch
Station 's-Hertogenbosch
De Gruyterfabriek
De Gruyterfabriek
De monumentale voormalige Machinefabriek Grasso is tegenwoordig de plek voor jonge bedrijven en gevestigde namen met een focus op ICT en data. Het is hiermee het kloppende hart van het gebied dat staat voor innovatie en ontwikkeling. Grasso was de eerste fabriek aan de westzijde van het spoor in wat we tegenwoordig de 'Spoorzone' noemen. Het bedrijf groeide uit van een kleine smederij tot een internationele onderneming en had een pioniersrol in de landelijk industrialisatie.
Lees verder over Machinefabriek GrassoIedere Bosschenaar kende wel iemand die bij De Gruyter werkte. Iedere Nederlander had wel ooit van het ‘Snoepje van de week’ gehoord. Inmiddels bestaat het Bossche levensmiddelenbedrijf al zo’n halve eeuw niet meer, maar je vind nog steeds De Gruyter Fabriek in ’s-Hertogenbosch. Het monument is zelfs volledig gerestaureerd. Hier vind je tegenwoordig de grootste bundeling van creatieve ondernemers en kunstenaars in Brabant.
Lees verder over De GruyterfabriekDe Mengfabriek is met het Werkwarenhuis nu een plek van creatieve bedrijven, maar meer dan honderd jaar lang is er meel en kippenvoer geproduceerd. Het grote bakstenen gebouw is de meelfabriek die in 1909 is gebouwd.
Lees verder over de MengvoederfabriekAan de Hofvijver staat een lang gebouw met een opvallende reeks halfronde daken. Oorspronkelijk bedoeld als loodsen voor geneesmiddelen, biedt het nu onderdak aan o.a. een brouwerijcafé, een versmarkt en een bioscoop. In 1951 bouwde de farmaceutische groothandel Lamers & Indemans (later Interpharm) langs het spoor aan de Parallelweg dit nieuw bedrijfscomplex.
Lees meer over InterpharmNa drie jaar bouwen werd op 18 juli 1896 een nieuw station geopend in 's-Hertogenbosch. De architect van dit gebouw was Eduard Cuypers, de neef van Pierre Cuypers die Amsterdam Centraal ontwierp. Het nieuwe station werd direct na de bouw gezien als een aanwinst voor de Nederlandse bouwkunst en voor de stad 's-Hertogenbosch. De toenmalige burgemeester noemde het de 'poort naar de wereld'. Het station is in de loop der jaren meerdere keren van uiterlijk veranderd. Tegenwoordig is het station een knooppunt naar vier richtingen.
Lees meer over het stationDe Spoorzone voegt nieuw elan toe aan de bestaande binnenstad. Het is een veelkleurig gebied. Cultuur en historie, vervoersknooppunt en natuur, aanwezigheid van jonge mensen en nieuwe werkgelegenheid zie je hier terug. Maar ook is de Spoorzone een innovatielab voor de gemeente 's-Hertogenbosch zelf. Ontwikkelen, toepassen en echt beleven zijn termen die hier goed passen. En dit alles zo duurzaam mogelijk. Lees meer op de website van Spoorzone 's-Hertogenbosch